Manuál Optivus 5.90
2.5.Optivus Service
Optivus Service je služba, ktorá zabezpečuje niektoré opakované činnosti. Optivus Service nie je nevyhnutná pre beh programu Optivus. Služba zabezpečuje nasledovné úlohy:
- Synchronizácia úloh do Kalendára Google.
- Sťahovanie údajov dochádzky z prístupových zariadení.
Optivus Service je služba, ktorú je potrebné najprv nainštalovať pomocou optservicesetup.exe ktorý je umiestnený v inštalácii OPTIVUS.
Implicitne nie je po nainštalovaní programu služba spustená. Jej spustenie je potrebné vykonať manuálne. Služba sa spustí nasledovne:
- V adresári Optivus/service sa nachádza súbor exe. Tento súbor je potrebné spustiť.
- Po jeho spustení sa na počítači, kde bol program spustený, nainštaluje služba do systému.
- Inštalácia služby spočíva v tom, že sa vytvorí podadresár run a do neho sa nakopírujú všetky potrebné súbory a spustí sa registrácia služby do Windows.
- Priebeh inštalácie si môžete skontrolovať v súbore log.
- Beh služby môžete kontrolovať v súbore run/opt_service.log.
So službou môžete pracovať aj pomocou nástrojov operačného systému Windows. Môžete ju podľa potreby zastaviť alebo spustiť.
Monitorovanie služby
Činnosť služby je možné monitorovať aj pomocou rozhrania cez protokol HTTP. K rozhraniu sa možno pripojiť cez prehliadač Internetu. Rozhranie je potrebné nastaviť. Nastavuje sa v nastavení programu:
- Všetci užívatelia/Globálne nastavenie/Optivus Service/HTTP rozhranie – Toto musí byť nastavené na hodnotu áno. Implicitne je položka zapnutá.
- Všetci užívatelia/Globálne nastavenie/Optivus Service/HTTP rozhranie/HTTP port – Toto musí byť nastavené na hodnotu portu, na ktorom HTTP server počúva. Implicitná hodnota je 7801.
K rozhraniu sa potom pripojíte nasledovne. Ak je IP adresa vášho servera, na ktorom je služba nainštalovaná 192.168.3.100, potom musíte do prehliadača vložiť adresu 192.168.3.100:7801/monitor. Zobrazí sa vám stránke, na ktorej vidíte zoznam bežiacich vlákien v službe. Na úvodnej strane vidíte zoznam vlákien a kedy naposledy ohlásili, že stále pracujú. Môžete vidieť nasledovné vlákna a nasledovné logy pre ne:
- Dochádzka XXX – Monitoruje sa sťahovanie informácií o dochádzke z dochádzkových zariadení a následné zapisovanie dochádzky do databázy. Vidíte iba sumárne informácie o počtoch prečítaných záznamov. Viete tu zistiť, či je služba schopná komunikovať so zariadeniami a následne aj údaje zapísať do databázy.
- Časovač – Časovač ovláda niekoľko činností. Napríklad ovláda odosielanie presného času do zariadenia, alebo vytváranie nových mesiacov v databáze. Obvykle by ste tu mali vidieť tri udalosti. Každú hodinu sa odosiela presný čas, raz za deň sa dopočíta finálna verzia dochádzky a raz za mesiac sa vytvárajú nové mesiace v databáze.
- Synchronizácia s Kalendárom Google – Tu sa monitoruje komunikácia medzi programom a Kalendárom Google. Vidíte tu názvy úloh, ktoré boli niektorým smerom synchronizované.
- Služba Optivus Service – Tu je vidno, kedy boli ktoré vlákna spustené.
Ak nastane problém, môžete skúsiť službu reštartovať kliknutím na hypertext Reset. Všetky bežiace vlákna sa zastavia a nanovo spustia. Potom skontrolujte jednotlivé vlákna, či sa v nich neobjavili chyby. Ak sa aj po reštarte objavili chyby, musíte riešiť vzniknutý problém cez vášho administrátora a s ním analyzovať zobrazené chybové hlásenia.